Forside
Fodersalg
ISO-dyrlægen
Hunde
Librela – nyt gigtmedicin uden bivirkninger
Slidgigt
Hjerte- og lungeorm
Sterilisation (hunhund)
Kastration & Kemisk kastration (hanhund)
Vi skal have hvalpe (reproduktion)
Hvalpens mælketænder
Flåter
Borrelia vaccination
Hornhindesår
Cherry Eye (kirsebærøje)
Giardia (diarré)
Røntgenundersøgelse
Kennelhoste
Parvovirus
Hundesyge (Distemper)
Ældre hunde
Mastcelletumor
Ny behandling af Mastcelletumores
Hud- og læbefoldsbetændelse
Ørerensning
Høretest
Laserbehandling af smerter
Kirurgi under operationsmikroskop
Hudsygdomme og kløe
For lavt stofskifte hos hund
Rejs med hund
Katte
Solensia – nyt gigtmedicin uden bivirkninger
Den ældre kat
Forstoppelse/GI stase/Ileus hos kanin
Kløe & pelstab hos kaniner
Kaninpest (myxomatose)
Implantat som alternativ til neutralisering af ildere
Priser
Priser hundebehandlinger
Priser kattebehandlinger
Priser smådyrsbehandlinger
Udeblivelsesgebyr
Er dyrlægebesøg dyre?
Tjener dyrlægen penge på medicin?
Godt at vide
Det sidste farvel til dit elskede kæledyr
Forsikring af kæledyr

Mundhygiejne & tandsygdomme

Vi er i stigende grad begyndt at se problemer med tænderne hos både hunde og katte.

Hunde og katte har, såvel som mennesker, behov for at holde en god mundhygiejne.

En god mundhygiejne holdes bedst ved en regelmæssig tandbørstning i hjemmet, minimum hver 2. dag, hvis det skal have en reel effekt på udviklingen af tandsten og følgesygdommene heraf.

Herudover kan det ofte være nødvendigt med en årlig tandrensning, hvor der også samtidigt tages røntgenbilleder af alle tænder, for at holde bakteriefloraen i munden i skak - og for ikke at overse eventuelle begyndende mundhulesygdomme.

En årlig tandbehandling anbefales som udgangspunkt til alle dyr, da man på denne måde kan nå at fange eventuelle problemer inden de når at udvikle sig.

Såfremt at mundhygiejnen ikke holdes i ved lige, kan bakterierne som fanges imellem lagene af plak (også kaldet tandsten), vandre ned langs tanden og begynde at nedbryde den omgivende kæbeknogle. Når den omgivende kæbeknogle nedbrydes, kaldes dette paradentose. Afhængig af graden af paradentose - og altså graden af nedbrudt kæbeknogle, kan det være nødvendigt at fjerne tanden, da det gør ondt på hunden/katten at bruge tanden ved svær grad af paradentose.

I nogle tilfælde ses der også traumatiske frakturer af tænderne. Når der sker en fraktur af en tand, kan der dannes en åbning ind til tandens rodhule. En sådan åbning skaber dermed en indgangsport for bakterier, som kan lave infektion i tanden (pulpitis). Pulpitis er i sig selv smertevoldende, men der kan også dannes bylder under tandroden, som kan være meget generende for hunden/katten og i værste tilfælde lede til fraktur af kæben pga. nedbrydning af kæbeknogle og/eller følgesygdomme i organerne pga. bakteriernes direkte vej fra mundhulen ud i blodbanen.

Tandresorption hos hund og kat

Udover paradentose kan både hunde og katte rammes af andre sygdomme i mundhulen.

Den hyppigste lidelse vi ser, udover paradentose, er tandresorptioner.

Tandresorptioner er betegnelsen for en mundhulesygdom, hvor kroppens celler selv angriber tænderne. Tænderne bliver her nedbrudt bid for bid. Der vil under denne nedbrydelse ofte opstå en meget smertefuld tilstand hos dyret - i og med at nerven i tanden blottes under denne nedbrydning.

Såfremt at en tand er ramt af resorption, vil den ofte ikke være til at redde. Derfor vil behandlingen af dette være ekstraktion/fjernelse af den/de ramte tænder.

Tandresorptioner stilles som en endelig diagnose ved røntgenundersøgelse af mundhulen, i forbindelse med tandbehandlingen.

Hvis man er i tvivl om hvorvidt en tandrensning og røntgenundersøgelse af tænderne er nødvendigt, kan man altid booke et gratis tandeftersyn her på klinikken. Her vil din hund eller kat blive tilset af en fagveterinærsygeplejerske, som er uddannet indenfor lige netop dette felt.

Medfødte mundhulelidelser/malocclusioner hos hvalpe, killinger og unghunde

Vores hunde og katte kommer i mange forskellige størrelser og former. Dette kan til tider prædisponere for en forkert tandstilling, hvilket kan føre til smertefulde tilstande i mundhulen.

Hvis underkæbe, eller overkæbe fx. er for kort i forhold til den modstående kæbegren, kan man risikere at hunden/katten tygger sig selv op i ganen eller lignende, således at der dannes en “impression” der hvor tanden rammer.

Såfremt at dette sker, kan der opstå en smertefuld tilstand i vævet, og dette kan være nødvendigt at afhjælpe ved en kirurgisk fjernelse af hvalpetænderne.

I nogle tilfælde er det tilstrækkeligt at fjerne hvalpetænderne, da kæbegrenene så får mulighed for at vokse, når de ikke længere “fanges” i impressionen, og på denne måde når at afhjælpe malocclusionen.

I andre tilfælde vil det ikke være tilstrækkeligt og det kan i så fald være nødvendigt også at foretage behandling på de blivende tænder, når disse vokser frem.

Hvis de blivende tænder også giver gener, vil man da kunne afhjælpe generne ved, enten at fjerne de generende tænder kirurgisk, ved at forkorte kronen på de blivende tænder etc.

Hvilken løsning der er den bedste for det enkelte dyr, bør vurderes i samråd med en dyrlæge. I kan her på klinikken booke tid til et gratis tandeftersyn hos vores fagveterinærsygeplejerske, hvor der i samråd med vores dyrlæge med videreuddannelse inden for tandbehandling vil blive lagt en plan.

Ring op

Luk