Forside
Klinikken
Om klinikken
Personale
Kattevenlig klinik (Cat Friendly Clinic)
Vi samarbejder med eksperter
Fodersalg
ISO-dyrlægen
Hunde
Borrelia vaccination
Cherry Eye (kirsebærøje)
Det sidste farvel
Diarre og opkast – Hvad kan man selv gøre?
Flåter
For lavt stofskifte hos hund
Giardia (diarré)
Hjerte- og lungeorm
Hornhindesår
Hud- og læbefoldsbetændelse
Hudsygdomme og kløe
Hundesyge (Distemper)
Hvalpens mælketænder
Høretest (BAER)
Kastration & Kemisk kastration (hanhund)
Kennelhoste
Kirurgi under operationsmikroskop
Laserbehandling af smerter
Librela – gigtmedicin uden organpåvirkning
Løbetid hos hund
Mastcelletumor
Mundhygiejne & tandsygdomme
Ny behandling af Mastcelletumores
Parvovirus
Rejs med hund
Røntgenundersøgelse
Slidgigt
Sterilisation (hunhund)
Vaccination eller titertest/blodprøve
Vi skal have hvalpe (reproduktion)
Ældre hunde
Kløe & pelstab hos kaniner
Neutralisering af kaniner
Øreproblemer hos kaniner
Implantat som alternativ til neutralisering af ildere
Priser
Priser hundebehandlinger
Priser kattebehandlinger
Priser smådyrsbehandlinger
Udeblivelsesgebyr
Er dyrlægebesøg dyre?
Tjener dyrlægen penge på medicin/recepter?
Godt at vide
“How-to” video guides
Forsikring af kæledyr

Diarre og opkast hos hund

Du kan her læse om nogle af årsagerne til ”dårlig mave”, hvornår man bør søge dyrlæge og hvad man selv kan gøre.

Som hundeejer vil man på et eller andet tidspunkt i løbet af ens hunds liv opleve, at den får ”dårlig mave”. Nogle bøvler mest med det når hunden er hvalp/unghund. Andre kan have episoder gennem hele hundens liv.

Betegnelsen for diarré er: hyppig og tynd afføring.

Der kan være en smule blod i afføringen eller opkasten (små blodpletter). Men, det behøver ikke at være alvorligt af den grund. Det kan skyldes, at nogle af de små blodkar i maven/tarmen brister pga. diarréen eller opkasten.
Men, hvis der er store mængder blod eller afstødt slimhinde, kan det være et tegn på at det er mere alvorligt.

Hvad kan det skyldes?

Diarré og opkast kan skyldes mange ting. Her er en lille liste over de hyppigste årsager:

• Pludselig foderskift
  • Indtagelse af fordærvet mad
  • Overvækst af bakterier
  • Virus (rotavirus, parvovirus)
  • Parasitter (herunder giardia)
  • Bugspytkirtelbetændelse (opkast og smerter mave)
  • Indtagelse af fremmedlegeme (opkast og mavesmerter)
  • Foderallergi (ofte også hudsymptomer)
  • Organsygdom (ældre hunde)
  • Cancer (ældre hunde)

De første 3 punkter er de langt hyppigste, og dem man som ejer ofte selv kan klare. I disse tilfælde er hunden ikke alment påvirket af det. Den er frisk og glad, spiser, drikker og leger som den plejer.

Man skal søge dyrlæge hvis hunden har en eller flere af nedenstående symptomer:

• Hunden er er sløj
  • Har feber
  • Vil ikke spise og drikke
  • Vedvarende opkast
  • Kraftig blodig diarré/opkast
  • Virker til at have smerter i maven

Hvis hunden IKKE har nogen af overstående symptomer og virker frisk og glad, er der nogle ting man som ejer selv kan gøre og som vil afhjælpe den dårlige mave i langt de fleste tilfælde.

Skånekost

Først og fremmest er det vigtigt at hunden får tilbudt mad, i små portioner, mange gange i løbet af en dag. I stedet for at give mad 2 gange dagligt, skal man fx give 6 gange dagligt, men i mindre mængder.
Tidligere anbefalede man faste i 24 timer, men det gør man ikke længere. Studier har vist at tarmcellerne heler hurtigere, hvis de får noget nærring igennem mad.
Man kan enten købe færdiglavet skånekost (kan købes på alle dyreklinikker) eller man kan lave det selv.

Det hjemmelavede skånekost kan bestå af let fordøjeligt mad, fx udkogt ris med lyst kød fx kylling/tun/torskerogn/fiskeboller. Risen må gerne have kogt dobbelt så lang tid, som man vil koge den til sig selv og kødet kan med fordel koges sammen med.

Fordelen ved den hjemmelavede skånekost er, at man i mange tilfælde allerede har ingredienserne hjemme. Man kan derfor hurtigt komme i gang.
Ulempen er, at det ofte kan være svært at vide præcist hvor meget hunden skal have, men der må man prøve sig lidt frem. Som tommelfingerregel skal det fylde dobbelt så meget som tørkosten, da der er meget mere væske i.

Fordelen ved det færdiglavede er, at det er nemt (man skal ikke lave noget selv) og at man ved, hvor meget de skal have.
Udover at være let fordøjeligt, så indeholder det ofte også nogle pro- og præbiotika som er ”mad” til de gode tarmbakterier. Det hjælper derfor hurtigere den gode tarmflora med at blive genoprettet.

Det er vigtigt at fortsætte med skånekosten 1 uge efter afføringen igen er blevet normal eller opkasten er stoppet. Når det er tid til at skifte tilbage til det almindelige foder, så anbefales en langsom overgang (bland foderet op over 1-2 uger). Ellers er der risiko for tilbagefald.

Skånekost til hvalpe

Har du en hvalp, som stadig vokser så er det vigtigt at den fortsat får de rigtige mængder nærringstoffer med sin skånekost, da der ellers er risiko for vækstforstyrrelser i skelettet. Derfor anbefales det at give færdiglavet skånekost helt fra start.

Vælger du hjemmelavet skånekost, skal dette maksimalt benyttes i 1 uge. Hvis din hvalp har dårlig mave i mere end 1 uge, så bør man skifte fra hjemmelavet skånekost til færdiglavet skånekost, som specifikt er beregnet til hvalpe (kan fås hos alle dyreklinikker).

Probiotika

Dette er mælkesyrebakterier som kan hjælpe med at genoprette den gode flora i tarmen igen. Der findes mange forskellige typer på det danske marked.
Nogle er ren præ- og probiotika (Fx Synbiotic D-C©) og andre indeholder yderligere noget, der binder vandet og de skadelige bakterier - og dermed hjælper til at stoppe diarréen hurtigere (fx Pro-Kolin Advanced©, Diapaste i kombination med Diapro©, Canikur©).

Dette gives i ca. 3-5 dage eller indtil diarrén stopper.

Skal hunden ikke bare have antibiotika?

Det er meget sjældent at hunden har brug for antibiotika og man giver det faktisk kun hvis hunden samtidig har blodforgiftning og er meget dårlig. Grunden til dette er at antibiotikaen ikke kan kende forskel på de gode og de dårlige bakterier og dræber alle bakterier i tarmen. På denne måde ødelægger man hele hundens tarmflora. Det er derfor langt bedre at tilføre nogle gode bakterier til tarmen som kan ”udkonkurrere” de dårlige bakterier i form af probiotika.

Hvad så nu?

Hvis diarrén fortsætter trods ovenstående tiltag og hunden stadig er glad og frisk eller hvis det kommer igen hurtigt efter; kan det være en god idé at få hundens afføring undersøgt af dyrlægen for at tjekke for parasitter (herunder giardia).

Ring op

Luk