Forside
Borrelia vaccination
Cherry Eye (kirsebærøje)
Flåter
For lavt stofskifte hos hund
Giardia (diarré)
Hjerte- og lungeorm
Hornhindesår
Hud- og læbefoldsbetændelse
Hudsygdomme og kløe
Hundesyge (Distemper)
Hvalpens mælketænder
Høretest (BAER)
Kastration & Kemisk kastration (hanhund)
Kennelhoste
Kirurgi under operationsmikroskop
Laserbehandling af smerter
Librela – nyt gigtmedicin uden bivirkninger
Mastcelletumor
Mundhygiejne & tandsygdomme
Ny behandling af Mastcelletumores
Parvovirus
Rejs med hund
Røntgenundersøgelse
Slidgigt
Sterilisation (hunhund)
Vi skal have hvalpe (reproduktion)
Ældre hunde
Ørerensning
Katte
Astma
Den ældre kat
Forhøjet blodtryk hos katte
Fødsel og kejsersnit
Hornhindesår
Hudproblemer og allergi
Høretest (BAER)
Kirurgi under operationsmikroskop
Kroniske mave-tarmproblemer
Laserbehandling
Mundhygiejne & tandsygdomme
Overvægt hos danske katte
Rødt øje
Røntgenundersøgelse
Solensia – nyt gigtmedicin uden bivirkninger
Sår og bylder
Sår på tungen
Tab af pels
Urinvejslidelser
Vi tester for GSD4
Smådyr
Forstoppelse / GI stase / Ileus hos kanin
Kaniner skal også vaccineres
Kaninpest (myxomatose)
Kløe & pelstab hos kaniner
Øreproblemer hos kaniner
Implantat som alternativ til neutralisering af ildere
Priser
Priser hundebehandlinger
Priser kattebehandlinger
Priser smådyrsbehandlinger
Udeblivelsesgebyr
Er dyrlægebesøg dyre?
Tjener dyrlægen penge på medicin/recepter?
Godt at vide
Det sidste farvel
Forsikring af kæledyr

Giardia (diarré)

Hvad er Giardia ?

Giardia er en lille encellet organisme, som kan lever i tarmen hos mennesker og de fleste husdyr. Der findes forskellige undertyper af Giardia. Nogle er værtsspecifikke, det vil sige at de kun inficerer 1 dyreart, mens andre undertyper kan inficere flere forskellige dyrearter og mennesker og er dermed zoonotiske. De undertyper vi ser hos hunde og katte, i Norden, er værtsspecifikke og udgør dermed ikke en risiko for mennesker eller hunde og katte imellem.

Giardia kan give kraftig diarré, særligt hos de unge dyr.

Hvordan bliver mit dyr smittet ?

Giardia cyster udskilles via afføringen og videreføres til hunden eller katten ved oral indtag af en cyste. Dyrene smittes ved at indtaget noget, som har været i kontakt med inficeret afføring.
Eksemlper: hvis dyret drikker forurenet vand. Hvis flere dyr spiser og drikker af samme skål. Hvis dyret spiser/slikker på græs, som en smittet hund/kat har lavet afføring på, osv.

Symptomer

Nogle hunde og katte har ingen symptomer mens andre har og det er ikke klarlagt hvorfor det er sådan. Det er oftest hvalpe og killinger der rammes hårdest, dyr med et dårligt immunforsvar eller dyr der lever tæt med mange andre dyr (fx opdræt). Det er ikke ofte, at voksne raske katte og hunde har symptomer.

• Diarré, ofte kronisk (ildelugtende, blød, slimet og lys)
  • Oftest INGEN blod i afføring
  • Vægttab
  • INGEN feber eller opkast
  • Normale blodprøver
  • Normal appetit

Hvordan opsamler jeg afføring fra mit dyr ?

Til undersøgelse af Giardia vil dyrlægen gerne have afføringsprøver fra dyret. Hvis muligt 3 stk. (1 hver dag, fra tre dage i træk), da Giardia cysterne ikke udskilles hele tiden og derfor kan springe en dag over. Afføringsprøverne kan blot opbevares i en "prutte-pose" eller en lufttæt boks på køl (må ikke få frost!).

Hvordan stilles diagnosen ?

Undersøgelse af afføringsprøven for Giardia cyster udføres enten i vores eget laboratorium via en hurtig test eller ved indsendelse af afføringsprøven til et eksternt laboratorium.

Behandling af Giardia

Infektion med Giardia kræver medicinsk behandling, men også grundig rengøring i dyrets miljø. Giardia cyster kan overleve flere måneder i miljøet, særligt i fugtige og kølige miljøer, derfor skal alt hvad dyret har været i kontakt med rengøres. Dyret bør også vaskes bagtil, for der ikke sidder overlevende Giardia cyster i pelsen.

Rengøring

Behandlingen effektiveres ved samtidig at vaske dyret (hvis muligt) med klorhexidin shampoo og efterfølgende føntørre specielt den bagerste ende af dyret (da Giardia cyster foretrækker et fugtigt miljø).

Grundig rengøring af omgivelserne og dermed udryddelse af cysterne, har længe været anbefalet for at undgå re-infektion. Nyere studier, hvor der er blevet udført meget kontrolleret rengøring, har dog vist at det er umuligt at udrydde Giardia fra omgivelserne. Selvom dyrene blev effektivt behandlet og omgivelserne blev rengjort “lige efter bogen”, fik dyrene Giardia igen efter nogen tid. Lige meget hvor grundigt man gør rent så vil dyret altså med meget stor sandsynlighed få Giardia igen. Viakon S som har været anbefalet til rengøring af omgivelserne, er ikke effektivt overfor cysterne, men det er Klorin og Rodalon til gengæld.

Det anbefales dog stadig at rengøre beskidte overflader og overflader der har været forurenet med afføring grundigt med klorin.

Da det altså er umuligt at udrydde Giardia, bør man i stedet fokusere på at få dyret klinisk rask (ingen diarré / symptomfri) samt optimere dyrets tarmflora med probiotika og fiberrig diæt. Derfor anbefales det heller ikke længere, at man laver en kontrol afføringsprøve.

Prognose

Prognosen for dyret er god med den rette behandling af dyr og miljø. Tilbagevendende symptomer grundet vedvarende infektion eller re-infektion kan forekomme hos nogle dyr. Nogle dyr vil fortsætte med at være kroniske bærere af Giardia uden at vise symptomer derpå, og derved ikke være en risiko for smitte heller.

Ring op

Luk